Pædagogisk tilgang
Derudover gøres de bevidste om egne kompetencer, og de motiveres til at bruge dem. Det overordnede formål at barnet / den unge bringes i en positiv udvikling med en bane i retning af et almindeligt børne- og ungdomsliv med familie, uddannelse, fritidsliv /-arbejde.
Den pædagogiske indsats skal:
- Arbejde hen imod, at den unge ikke skades, skader sig selv eller skader andre, herunder begår ny kriminalitet.
- Skabe et kendskab til den unges behov og situation.
- Give den unge mulighed for at få et hverdagsliv, der understøtter den unges sociale, materielle, kulturelle og personlige udvikling.
- Skabe en forbedring af den unges sociale, kulturelle, materielle og personlige situation, så den unge har bedre handlemuligheder efter opholdet.
- Skabe et grundlag for udslusning af den unge og en eventuel efterfølgende indsats ved at hjælpe, forberede og motivere den unge til at forbedre sin situation.
Bio-psyko-social forståelse
Den pædagogiske tilgang på KOMPASSET er et bio-psyko-social forståelse af mennesker og deres udvikling. I den daglige praksis såvel som på et overordnet niveau medtænkes det, at der altid er mange faktorer der involveret i et menneskes udvikling. Det udmønter sig i at indsatserne på KOMPASSET er rettet mod barnets / den unges biologiske, kropslige, fysiske velbefindende, den unges psykologiske trivsel og udvikling og barnets / den unges væren og deltagelse i socialt samspil. På KOMPASSET bestræber vi os på at tænke ”både-og” i stedet for ”enten-eller”.